Bijzonder vs gewoon

Het grote verschil tussen bijzondere en gewone locaties is meedenken vs meeschrijven.
Stoomhal

In de afgelopen paar weken hebben we 2 x 2 heel verschillende uitvaarten georganiseerd. 2 in heel bijzondere locaties, 2 in heel ‘gewone’ uitvaartlocaties. Het mooie van een bijzondere locatie, is dat deze vaak zijn ingericht als horeca- of evenementenlocatie, waarbij je merkt dat gastvrijheid en klantgerichtheid op één staan. Niet de bedrijfsprocessen, de interne procedures, of de tijdsdruk van de lopende band.

Bij de gewone uitvaartcentra zijn natuurlijk ook medewerkers, die wél echt graag de verwachtingen willen overtreffen. Aan deze mensen merk je dat ze van zichzelf gemotiveerd zijn om het mensen echt naar de zin te maken. Zij weten dan ook, dat nabestaanden bij een uitvaartbijeenkomst, vaak onder grote spanning staan. Dat ene vriendelijke knikje, het helpen met een pleister plakken, het vriendelijk aanbieden van een mondkapje zonder belerend te doen, het helpt nabestaanden écht.

De Stoomhal in Wormer is zo’n bijzondere locatie, waar ze gewend zijn om buiten de kaders te denken, waar de wensen van de familie echt voorop staan. Een internetverbinding waarop honderden mensen met de streaming mee kunnen kijken? Geen probleem. Een extra ruimte gebruiken voor iemand die even een momentje voor zichzelf nodig heeft? Ook geen probleem en geen extra kosten. Samen even de opstelling aanpassen, toch een paar mensen extra, alvast wat spullen brengen, alles was mogelijk.

Ook Op Hodenpijl in Schipluiden heeft mensen in huis, die alles van gastvrijheid weten. Weten wie het nodig heeft om toch dat broodje aan te bieden, of ongevraagd het kopje koffie te brengen als iemand te druk is. Daar moet je een geoefend oog voor hebben. Je merkt dat ze bij Op Hodenpijl meerdere uitvaartbijeenkomsten doen, hun ervaring hierin is fijn.

Het grote verschil tussen bijzondere en gewone locaties is meedenken vs meeschrijven. Wanneer je afspreekt dat een condoleance tot 4 uur duurt, maar er zijn dan nog gasten, dan zie je waar het verschil in gastvrijheid zit. Bij de uitvaartlocaties krijg je de opmerking dat de teller is gaan lopen en je direct moet tekenen voor extra kosten. Bij veel andere locaties vragen ze of ze alvast mogen starten met opruimen, zodat de kosten niet teveel oplopen. En natuurlijk, als het echt uitloopt mag daar wat tegenover staan, maar wel op basis van redelijkheid en meedenken. Je aanspreken met je naam, zelf het draaiboek uitprinten en gelezen hebben, suggesties doen om het nog mooier te maken, dat zijn basis ingrediënten voor het geven van een welkom gevoel. Daar heb je toch juist behoefte aan op zo’n moment?

Sanneke de Graaf

Sanneke de Graaf

Ieder leven, elke levensstijl en elk individu is anders. Waarom lijken de meeste uitvaartbijeenkomsten dan zo op elkaar?

Inspiratie

Recente posts